top of page

NEWS

Projecting PATHOS

International Preconference and Magic Lantern Performance BMagic ULB 4May 2022

 

 

International conference:

Pre-Existing Music in Screen Media: Problems, Questions, Challenges

International Musicological Society

12th Meeting of the IMS Study Group “Music and Media”

Hosted by Cleveland State University, School of Music, in conjunction with The Rock and Roll Hall of Fame

10-11.6.2021

Friday 11.6.2021, 10:45 AM–12:15 PM (Eastern Daylight Time (EDT))

Panel 5: Incongruency, Isomorphism, and Rearrangement (CSU)

David Ireland: “What a Wonderful World? Investigating the Evolution and Effect of Incongruent Post-Existing Film Music”

Dominique Nasta and Thomas Van Deursen: “Structural Isomorphism and Double-Bind Receptivity: The Affective Nexus of Classical and Popular Music Quotes in Five Contemporary Films”

James Mc Glynn: “Rearrangement of Pre-existing Music in the Film Score: Narratological Possibilities, Deliberate Ambiguities and Questions of ‘Originality’”

Chair: Chloé Huvet

PLEASE REGISTER FOR THE CONFERENCE: class.csuohio.edu/music/imsregistration

Projecting Pathos: Emotions and the Magic lantern

Conference-workshop in the framework of the EOS B-magic project

organized by ULB Film Studies department (Prof. Dominique Nasta and Bart G. Moens)

4.12.2020 - 10-17h - Online

Projecting Pathos will focus on the role of emotions in magic lantern performances. This international and interdisciplinary workshop is organized by the Centre de recherche en Cinéma et Arts du Spectacle (CiASp) of the Université libre de Bruxelles, within the framework of the EOS-funded project B-Magic: The Magic Lantern and its Cultural Impact as Visual Mass Medium in Belgium (1830-1940), and will explore the emotional strategies used during lantern performances, as well as their impact on the spectators. It will bring together prominent scholars working in different fields related to the magic lantern and emotions: media archaeology and history of emotions.

 

Keynote lectures will be held by: Anja Laukötter (Max Planck Institute for Human Development and University of Strasbourg), Richard Crangle (Magic Lantern Society) and Vito Adriaensens (Columbia University and ULB). Furthermore the conference-workshop presents live online presentations by B-magic researchers and moderated Q&A sessions. 

 

Please register at the B-magic.eu website by 27.11 to receive an invitation for participating in this online B-magic event.


Les chansons, liées au cinéma depuis ses origines, ont acquis une force nouvelle et singulière tant dans les productions commerciales que dans les films d’auteur récents, notamment en Europe et en Amérique latine. Mais si les études consacrées aux rôles de la chanson et de la musique populaire dans le cinéma se sont multipliées, peu de travaux ont considéré leur place dans les cinémas européens et latino-américains au-delà de la période classique.

C’est sur un corpus de films à chansons parus à partir des années 1960 que se concentre le présent ouvrage. Les différentes contributions proposent un panel d’approches novatrices et complémentaires, esthétiques mais aussi culturelles, historiques et musicologiques, qui offrent un éclairage inédit sur cette production.

Book launch

1.04.2019

Connaît-on la chanson? Usages de la chanson dans les cinémas d'Europe et d'Amérique Latine depuis 1960


Series: Repenser le cinéma / Rethinking Cinema
Edited By Sophie Dufays, Dominique Nasta and Marie Cadalanu

L’ambition de ce volume est de participer au développement d’une analyse esthétique et théorique du film à chansons dégagée du modèle hollywoodien mais aussi, plus largement, de tout modèle générique. Penser la place qu’occupe la chanson dans des cinématographies très variées géographiquement et historiquement, du cinéma français au cinéma brésilien en passant par les cinématographies d’Europe de l’Est, permet de susciter de nombreux rapprochements susceptibles d’ouvrir la voie à de nouvelles approches.

bottom of page